A héten a HBR Üzleti Reggelijén többek között az interim menedzsmentről is szó volt. Az egyik résztvevő azt mondta, hogy neki az furcsa (talán mintha a gyanús szó is elhangzott volna, de ebben nem vagyok biztos), hogy egy 40-es éveiben járó menedzser (értsd interim menedzser) nem akarja, hogy állandó munkája legyen, hanem projektről projektre „vándorol”. Azt is hozzátette: ha olyan szuper az interim menedzser, akkor vajon miért nem akarja őt „örökre” az cég, amelyiknek éppen dolgozik.
Az első megállapításról az jut eszembe, hogy ha kiragadunk egy gondolatot a környezetéből, az mennyire félreérthető lehet. Arról van ugyanis szó, hogy az interim menedzser nem még nem szeretne állandó alkalmazotti munkát, hanem már nem vágyik arra. Az interim menedzser karrier előtt volt már alkalmazott felsővezető, eljutott arra a csúcsra, ahova el akart jutni és nem kíván többé alkalmazott lenni. Pontosan az a lényege, hogy képességeit, tehetségét és tapasztalatait interim projektekben kívánja kamatoztatni. Látott már sokféle vállalati helyzetet, problémát és gazdag tapasztalatai, valamint profizmusa által kínál megoldást az ügyfél cégnek.
És bizony – bár a kérdező ezt nem tudta, illetve nem feltételezte – megtörténik, hogy az ügyfél annyira „beleszeret” az interim menedzserbe, hogy szeretné, ha alkalmazott menedzserként maradna nála. A „csábításról” és annak következményeiről részletesen írtam a HR Portalon. Véleményem szerint, aki hosszútávon gondolkodik, és elkötelezett az interim életmód és karrier mellett, az ellenáll a csábításnak.
Egy másik kérdező az interim menedzser díjazásával kapcsolatban kérdezte: honorálja-e a piac azt, hogy az interim menedzsernek csak az év bizonyos szakaszában van projektje, máskor pedig nincs, és nyilván ez utóbbi időszakban nincsen árbevétele? Őszintén szólva nem is értem teljesen ezt a felvetést. A piac sosem az én helyzetemet értékeli, hanem azt, hogy milyen szolgáltatást, milyen értéket tudok számára nyújtani. Kicsit erősen fogalmazva: miért érdekelné az ügyfelet az, hogy az a bizonyos interim menedzser tegnap fejezte be az előző projektjét vagy egy évvel ezelőtt? Az ügyfelet az érdekli, hogy számára az interim menedzser szolgáltatása milyen értéket jelent, milyen projektet fog megvalósítani, milyen problémát old meg.
Ez az üzleti reggeli megerősítette bennem, hogy sokszor kell még az interim menedzsmentről beszélgetni.