Steve Jobs Stanford Egyetemen (2005-ben) elmondott beszédét sokan ismerik. Több millióan megnézték már a You Tube-on. Bárkivel beszéltem erről – mindenkit megérintett, mindenkire hatást gyakorolt. Persze tudjuk: Steve Jobs nagyszerű előadó.
Miért jó ez a beszéde? Miért működik?
Steve Jobs a világ egyik legjobb egyetemén tartott avatási beszédében hihetetlenül egyszerű és egyben zseniális dolgot tesz: elmesél három történetet. Ahogy mondja beszéde kezdetén: „No big deal. Just three stories.” És ennek a három történetnek ereje van, hat a hallgatóra. Nem mesélem el a történeteket, mert ezek Steve Jobs-tól hitelesek. Érdemes megnézi a 15 perces beszédet. Két üzenetét emelem csupán ki:
- A siker egyik kulcsa: szeresd, amit csinálsz!
- Hallgass a szívedre és az ösztöneidre!
Steve Jobs beszéde hiteles, mert önmagát adja. Nem akar más lenni. Történetei jók: azonosak vele. Steve Jobs tudja: a saját magunkról mesélt történetnek van a legnagyobb ereje. Felvállal, kimond személyes momentumokat életéből, és így azonnal megnyer bennünket hallgatókat. Feltárja önmagát, ezáltal védtelenné teszi magát, és mi hallgatók különlegesnek érezzük magunkat, hogy megosztja velünk életének olyan tényeit mint, hogy örökbe fogadó szülők nevelték fel, hogy nincs diplomája, hogy rákos lett (amiből aztán meggyógyult).
A stanfordi beszéd jól illusztrálja a történetmondás fontosságát és kiváló példa arra, hogyan kell jól történet mondani. E gondolatok apropója az, hogy a narratíva és a történetmondás volt az egyik témája az Interim Menedzser Akadémia interim menedzsereket képző kurzusának oktatásán ezen a hétvégén.
Szvetelszky Zsuzsa és Bárdos András izgalmas, lendületes, sokszor szórakoztató előadásai, és a velük való jó hangulatú beszélgetések lehetőséget adtak a hallgatóknak, hogy megtudják:
· Milyen történettípusok vannak?
· Mi a szervezeti narratíva?
· Miért érdemes történetet mesélni?
· Mi a szervezeti narratíva tematikája és funkciói?
· Miért kell történet?
· Miért tanuljunk mesélni?
· Mi a történet?
A lista csak ízelítő, természetesen nem teljes, hiszen egy egész nap tematikáját, gondolatait nem lehet bezsúfolni néhány sorba.
A történetmondás fontos és hatásos eszköz lehet egy vezetőnek. Egy történettel el lehet mondani azt, amit számokkal, adatokkal egyáltalán nem, vagy sokkal kevésbé hatékonyan lehet átadni. Az Egyesült Államokban már jóideje rájöttek, egy vezető kelléktárából nem hiányozhat a történetmondás. Ezért különösen fontos, hogy egy üzleti képzésnek része legyen a szervezeti narratíva és a történetmondás témája. Nyugodtan mondhatjuk, nem rutin ez még kis hazánkban. Az Interim Menedzser Akadémia jó példával jár élen e téma oktatásával.